Po wielu latach relatywnej stabilizacji w obszarze rynku biurowego, pandemia i późniejsze jej następstwa wywróciły do góry nogami podejście do pracy w biurze. Zachęcanie pracowników do powrotu stało się kolejnym wyzwaniem pracodawców. Z uwagi na rosnącą świadomość i potrzeby pracowników można przyjąć , że kluczem do zadowolenia obu stron będzie jakość i otoczenie miejsca pracy. Badanie (Y)OUR SPACE z udziałem 640 globalnych najemców, przeprowadzone przez Knight Frank i Cresa, wskazuje w jakim kierunku zmierzają oczekiwania firm względem obłożenia powierzchni biurowych oraz oczekiwania ich pracowników.
Obłożenie, wykorzystanie i doznanie
Wyniki badań (Y)OUR SPACE wskazują na zmieniające się podejście do obłożenia zajmowanej powierzchni biurowej. Po okresie pandemii, w którym zmniejszenie zagęszczenia pracowników było naturalnym działaniem ograniczającym potencjalne zakażenie, obecnie 44% respondentów spodziewa się zwiększenia obłożenia biura w ciągu najbliższych trzech lat. Głównymi czynnikami przemawiającymi za tym podejściem są zwiększenie stopnia wykorzystania oraz zapewnienie bardziej efektywnego zwrotu z wydatków na nieruchomości.
„Dążenie do zachęcania pracowników do powrotu do biur i zwiększenia ich obłożenia jest trudnym wyzwaniem. Jest to tym bardziej istotne, że w wielu budynkach biurowych spodziewany jest lub już nastąpił wzrost opłat eksploatacyjnych. Wyniki naszego kwartalnego badania w ramach Globalnego Indeksu Nastrojów na Rynku Nieruchomości Komercyjnych wskazują, że nastroje względem potencjalnego powrotu do biur są najsłabsze w porównaniu do obłożenia sprzed pandemii. Potwierdzeniem tego są również wyniki badania (Y)OUR SPACE, bo chociaż 44% respondentów przewiduje wzrost wskaźnika obłożenia, to więcej respondentów (46%) spodziewa się stabilizacji i utrzymaniu obecnego poziomu, zazwyczaj poniżej stanu sprzed pandemii,” – wyjaśnia Aleksandra Markiewicz, Associate Director w Knight Frank.
Moment podjęcia decyzji o zwiększeniu obłożenia powierzchni ma kluczowe znaczenie, gdyż zbyt wczesna decyzja i niespełniające oczekiwań użytkowników środowisko pracy może przyczynić się do zahamowania trwałego powrotu.
Ewolucja w kierunku jakości i udogodnień
Widoczny wśród najemców od pewnego czasu trend ukierunkowany na jakość biura będzie kontynuowany. Blisko 200 respondentów badania (Y)OUR SPACE spodziewa się wzrostu jakości powierzchni w ich portfolio w ciągu najbliższych trzech lat, a kolejne 40% przewiduje utrzymanie obecnego poziomu jakości zajmowanej powierzchni. Istotne znaczenie jakości i udogodnień potwierdzają kolejne wyniki naszych badań. 45% respondentów spodziewa się wzrostu liczby udogodnień w swoich miejscach pracy i wokół nich, a ponad połowa oczekuje w tym obszarze stabilności. Wachlarz udogodnień, którym interesują się najemcy jest szeroki, ale w centrum ich uwagi znajduje się dobre samopoczucie. Na wykresie poniżej przedstawiono kluczowe udogodnienia, wskazane przez respondentów, które nawiązują do szeroko pojętego dobrego samopoczucia.
„Większość udogodnień wspiera stronę fizyczną lub psychiczną dobrego samopoczucia, m.in. pokoje do relaksu, dostęp do świeżego powietrza czy ciche przestrzenie do refleksji. Ich wysoka pozycja odzwierciedla rosnące obawy o zdrowie psychiczne w miejscu pracy i jest tak samo ważna dla pracowników, jak i pracodawców. Dobre samopoczucie psychiczne ma zasadnicze znaczenie dla produktywności, więc obawy pracodawców nie wynikają jedynie z altruizmu czy współczucia, ale również z czynnika ekonomicznego,” – dodaje Aleksandra Markiewicz.
Jeżeli pojawią się z Państwa strony jakieś pytania do treści lub autorki, zapraszamy do kontaktu:
e-mail: aleksandra.markiewicz@pl.knightfrank.com
tel. +48 609 038 568