local_offer Lifestyle schedule Ten artykuł przeczytasz w 3 minuty

Coraz częściej spotkać można opinie, że nieodpowiednie biuro negatywnie wpływa na efektywność pracy. Wiele osób narzeka na pracę na powierzchni typu „open space”, ponieważ powszechne już od lat otwarte biura nie zapewniają spokoju, możliwości pracy w skupieniu, ani nawet odrobiny prywatności. W konsekwencji, wielu pracodawców dąży obecnie do takiego zorganizowania biura i atmosfery w miejscu pracy, aby pozytywnie wpływały na samopoczucie przebywających w nim pracowników w myśl zyskującego na popularności trendu „wellbeing”.

Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways określił pięć kluczowych elementów, będących swego rodzaju drogowskazem, które zapewniają poczucie zadowolenia i spełnienia zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Są to: sens, relacje, finanse, społeczność, stan fizyczny. W zasadzie niemożliwe jest osiągnięcie poczucia dobrostanu w tych wszystkich pięciu elementach. Jednak, jak dowodzą wszelkie badania, zadowolony i zdrowy pracownik jest bardziej efektywny i chętny do podejmowania wyzwań, dlatego wielu pracodawców poszukuje rozwiązań wpisujących się w trend „wellbeing” również w biurowcach.

WELLBEING – co to oznacza?

Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways określił pięć kluczowych elementów, będących swego rodzaju drogowskazem, które zapewniają poczucie zadowolenia i spełnienia zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Są to:

  1. sens (purpose): chęć do realizacji celów zawodowych, lubienie tego, co się robi,
  2. relacje (social): przyjazna atmosfera, dobry kontakt ze współpracownikami opierający się na wzajemnej życzliwości, szczerości i otwartości, a także zaufaniu,
  3. finanse (financial): poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa finansowego, ale też przekonanie, że wynagrodzenie jest adekwatne do pełnionych obowiązków,
  4. społeczność (community): wspólnotowość w miejscu pracy, poczucie dumy z bycia częścią firmy, więź ze współpracownikami,
  5. stan fizyczny (physical): dobre zdrowie i zasoby energii pozwalające na codzienną aktywność plus zdrowe odżywianie.

Należy oczekiwać, że biurowce oferujące szeroko rozumiane udogodnienia i usługi, które mają na celu promocję zdrowia i poprawę samopoczucia będą zdecydowanie wyżej cenione przez najemców.

Przyszłością sektora biurowego są certyfikaty, takie jak WELL, LEED i BREEAM, które stawiają na jakość przestrzeni do pracy i określają komfort człowieka przebywającego w danym budynku.

W budynkach biurowych już przed pandemią aranżowane były specjalne przestrzenie umożliwiające aktywny odpoczynek w przerwach pomiędzy kolejnymi zadaniami. Organizowane były zajęcia edukacyjne dotyczące zdrowia, sprawności fizycznej, diety, a także propagowane programy prozdrowotne. Niektórzy właściciele budynków proponowali zajęcia jogi lub inne aktywności sportowe przed lub po godzinach pracy biur. Popularne stały się także masaże organizowane w trakcie pracy, czy to przez najemców, czy też przez właścicieli i zarządców biurowców. W warunkach licznych obostrzeń sanitarnych część z tych inicjatyw musi pozostać zawieszona, jednak z pewnością jest to oferta, która będzie rozszerzana, bo w przypadku „wellbeing”, który dotychczas traktowany był jako zauważalny trend, moda będzie powoli stawała się normą.

Nasuwa się wobec tego pytanie: co zatem znaczy wellbeing w czasie pandemii COVID-19?

Jednym z niekwestionowanych warunków poczucia dobrostanu przez pracownika, mających wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie psychiczne, jest poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W dobie pandemii oznacza to przede wszystkim możliwość elastycznej pracy z dowolnego miejsca. Jeżeli jest to praca w biurze, to z zachowaniem szczególnych zasad bezpieczeństwa i poczuciem, że pracodawca o nie dba, zaczynając od obiektu, w którym znajduje się biuro, a kończąc na stanowisku pracy. Istotne jest zastosowanie specjalnych procedur, stosowanie ich oraz pilnowanie, aby wszyscy ich przestrzegali. Stworzone wcześniej w budynku biurowym specjalne miejsca odpoczynku, odstresowania czy aktywności fizycznej w grupie nie sprawdzą się w zaostrzonych warunkach sanitarnych, natomiast wszelkiego rodzaju szkolenia i programy propagowania zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia dla pracowników biur mogą być kontynuowane nawet w warunkach pracy zdalnej czy też łączonej.

Tematykę kierunku ewolucji sektora biurowego szerzej komentujemy w raporcie „Kierunki zmian w budynkach biurowych”, który mogą Państwo pobrać klikając w link. Jednocześnie zachęcamy do kontaktu z naszą ekspertką – Magdaleną Oksańską, która na co dzień wspiera klientów w obszarze compliance w dziale Zarządzania Nieruchomościami.