local_offer Trendy schedule Ten artykuł przeczytasz w 4 minuty

Świat się zmienia i nie jest to nic odkrywczego, ale dostrzeganie tych zmian i reagowanie na nie odpowiednio wcześniej wymaga od nas śledzenia najnowszych trendów z różnych obszarów. Rozwój technologii ułatwia codzienne życie, usprawnia procesy w firmach i wpływa na lepszą komunikację. Reprezentanci młodego pokolenia nie wyobrażają już sobie życia bez dostępu do internetu, dzięki któremu szybko mogą załatwić wiele spraw, na które kiedyś trzeba było poświęcić wiele godzin. Zmiany pokoleniowe wymagają od pracodawców łączenia potrzeb i oczekiwań różnych wiekowo pracowników. W dobie rywalizacji między firmami o najlepsze talenty pracodawcy prześcigają się w tworzeniu nowych zachęt, aby to właśnie ich firma była przyjaznym miejscem pracy, które wybiorą kandydaci.

Co zrobić, aby nasze biuro spełniało potrzeby wszystkich pracowników? Jak zadbać o to, by miejsce pracy łączyło ludzi i tworzyło lokalną społeczność? W jaki sposób angażować zespół i wdrażać rozwiązania proekologiczne? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w zebranych poniżej 8 trendach na rynku biurowym, które są efektem współpracy ekspertów Knight Frank i niezależnych specjalistów.

1) Strategia środowiska pracy ? na przestrzeni ostatnich lat rola biura ewoluowała, stając się strategicznym zasobem organizacji. Coraz częściej angażuje się pracowników, bada relacje i wewnętrzne procesy w firmie, aby stworzyć warunki odpowiadające potrzebom tego konkretnego środowiska pracy. Nie jesteśmy przywiązani do jednego biurka, pracujemy od czasu do czasu z domu, a w pracy szukamy motywacji i inspiracji do wymiany poglądów oraz pomysłów. Dlatego przestrzenie wspólne powinny być aranżowane w sposób łączący potrzeby różnych działów i pokoleń.

2) Człowiek jest ważny ? o atrakcyjności danego biurowca już nie przesądza jednie lokalizacja czy standard obiektu, ale równie ważną rolę zaczyna odgrywać jego otoczenie. W tym zakresie na popularności zyskuje podejście ?design thining”, które w centrum uwagi stawia człowieka. Zamiast oczekiwać, że to człowiek dostosuje się do otoczenia, to otoczenie wychodzi naprzeciw potrzebom człowieka. Liczne udogodnia w postaci sklepów, usług, terenów zielonych i sportowych powodują, że jesteśmy w bliskiej odległości i krótkim odstępie czasu załatwić większość naszych spraw.

3) Budowanie społeczności ? wzajemne interakcje oraz poczucie przynależności do grupy jest jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. W dobie rozwoju technologii i wzrostu popularności przestrzeni coworkingowych, rośnie też potrzeba kreowania społeczności, która będzie wzajemnie się motywować i współpracować. Taką rolę piastują często osoby na stanowiskach ?community managerów”, którzy działają nie tylko w ramach coworkingów, ale również w ramach przestrzeni wspólnych w biurowcach.

4) Życie wchodzi do biurowców ? coraz więcej właścicieli i najemców angażuje się w różnego rodzaju inicjatywy o charakterze charytatywnym lub kulturowym. Pracownicy chętnie włączają się w dodatkowe działania, a biurowce otwierają się na zewnątrz. Na popularności zyskują kina letnie organizowane na terenie wielu kompleksów, które są również otwarte dla okolicznych mieszańców.

5) Sztuka w przestrzeni biurowej ? wystrój biura i jego atrakcyjność są wizytówką firmy nie tylko dla klientów, ale również dla potencjalnych kandydatów. Estetyka wnętrza z wykorzystaniem elementów sztuki wpływa na wizerunek firmy czy biurowca.

6) Nowe technologie ? nowoczesne rozwiązania i innowacje, które są wprowadzane w biurowcach podnoszą komfort pracy, ograniczają koszty eksploatacyjne i upraszczają wiele procesów. Mobilne aplikacje do zarządzania budynkiem, dzięki którym można poruszać się po budynku oraz informują o usługach i nowych powiadomieniach na terenie obiektu.

7) Bliżej natury ? obecny pęd życia powoduje, że coraz więcej ludzi zwraca uwagę na otoczenie. Potrzeba dbania o zdrowie i koncentracja na człowieku spowodowały, że nowym kierunkiem w architekturze jest tzw. biophilic design. Skupia się on na zastosowaniu elementów przyrody oraz jej procesów, które wpływają na dizajn produktów z jakich korzystamy na co dzień w pracy oraz domu.

8) Ekologia ? świadomość ekologicznego podejścia zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym jest coraz powszechniejsza. W dobie plastiku, który zalewa świat warto w swoim otoczeniu wypracować rozwiązania, które ograniczą ilość generowanych przez nas śmieci. Nowoczesne biurowce decydują się na uzyskanie zielonych certyfikatów, które podkreślają ekologiczne podejście projektu, ograniczają zużycie energii i gwarantują odpowiednie nasłonecznienie w obiekcie. Właściciele i najemcy coraz więcej uwagi poświęcają udogodnieniem w postaci stojaków na rowery i prysznicy czy stacje do ładowania samochodów elektrycznych.