local_offer Lifestyle schedule Ten artykuł przeczytasz w 4 minuty

Idea „less waste” ma na celu ograniczenie produkcji i zużycia odpadów i jest to styl życia, który odnosi się do tego co kupujemy, ale również jak podróżujemy, jak pracujemy, jak dbamy o siebie, jak funkcjonujemy w społeczeństwie. Sam recykling w procesie gospodarowania odpadami nie jest wystarczający. Ze względu na coraz większą ilość tworzyw sztucznych, które nie mogą zostać poddane recyklingowi, warto odnieść się do źródła problemu i zadbać o to, aby ograniczyć zużycie plastiku na rzecz surowców, które można wielokrotnie wykorzystać. Co więcej, ideę „less waste” można stosować w każdej dziedzinie życia – również w biurze.

  1. Montaż paneli fotowoltaicznych, dzięki którym będzie można ograniczyć koszt zużycia energii elektrycznej. Rozwiązanie to jest coraz częściej stosowane przez właścicieli budynków, jednak najemcy we współpracy z wynajmującym również mogą je zastosować. Ze względu na wymóg specjalistycznej instalacji może stanowić początkowo koszt dla firmy, jednak rządowe programy wspierające, jak i różne formy finansowania oferowane na rynku pozwalają na szybsze czerpanie korzyści z odnawialnych źródeł energii.

  2. Warto promować wśród pracowników dojazdy do pracy na rowerze lub, jeśli to niemożliwe korzystanie z komunikacji miejskiej. Dobrym sposobem jest wprowadzenie programu motywacyjnego np. dopłata do biletów komunikacji miejskiej lub nagrody za określoną liczbę przyjazdów rowerem. Dzięki takim działaniom dojazd z i do biura może być bardziej ekologiczny.

  3. Kiedy światła w biurze gasną, a drzwi zamykają się za ostatnim pracownikiem, wiele systemów firmowych i budynkowych nadal działa. Jednak skoro powierzchnia nie jest używana, można zdecydować się na wyłączanie klimatyzacji i wentylacji poza godzinami pracy oraz w weekendy, jak też położyć większy nacisk na wyłączanie oświetlenia na nieużywanej powierzchni i zachęcać do tego tak samo pracowników, jak i serwis sprzątający.

  4. Działalność marketingowa może generować dużą ilość materiałów promocyjnych, które nie zostaną w pełni wykorzystane. Aby uniknąć gromadzenia banerów, broszur, ulotek i gadżetów, które wyprodukowane zostały do promocji konkretnych wydarzeń, warto wprowadzić przemyślaną serię uniwersalnych gadżetów dla klientów oraz zastosować jak najwięcej elektronicznych form prezentacji.

  5. W biurze codziennie spotyka się wiele osób. Warto promować ekologiczne rozwiązania nie tylko w życiu zawodowym, ale też zachęcać pracowników do korzystania z punktu wymiany, aby rzeczy w dobrym stanie znalazły nowego właściciela.

  6. Krokiem jaki może podjąć administracja biura, aby zminimalizować zużycie plastiku jest dokładny i świadomy wybór materiałów, z jakich korzysta biuro. Przykładem mogą być chociaż- by długopisy w bambusowej lub papierowej obudowie. Wybierając materiały biurowe z naturalnych surowców łatwiej zadbać o ich recykling.

  7. Oprócz dobrych nawyków dotyczących korzystania z energii elektrycznej takich jak wyłączanie oświetlenia, nieużywanych sprzętów pomocnym narzędziem może okazać się platforma cyfrowa do monitorowania godzinnego zużycia mediów. Dokładne pomiary i analizy zużycia mogą przyczynić się do obniżenia kosztów mediów i bardziej odpowiedzialnego zużycia zasobów.

  8. Rozwiązaniem umożliwiającym znaczne zredukowanie zużycia plastiku jest stosowanie dystrybutora filtrującego wodę połączonego bezpośrednio z instalacją wodną w budynku. Dzięki przefiltrowanej, czystej wodzie istnieje możliwość rezygnacji z plastikowych butelek czy baniaków. Co więcej, woda podawana w salach konferencyjnych może być nalewana do karafek tak, aby każdy mógł z niej skorzystać bez potrzeby każdorazowego użycia wody butelkowanej.

  9. Rozszerzająca cyfryzacja pozwala na coraz bardziej efektywne działania operacyjne przedsiębiorstw, ale również ma ogromne znaczenie dla działań administracyjnych. Dzięki dużej wydajności serwerów oraz poszerzającej się ofercie oprogramowania oferującej zabezpieczenia dokumentów czy podpisy kwalifikowane, możliwe jest przechowywanie niemal całości dokumentacji firmy w formie elektronicznej. Jeżeli jednak potrzebna jest forma papierowa dokumentów, warto rozważyć zakup ekologicznego papieru z recyklingu z certyfikatem jakości. A kolejnym krokiem do ekologicznego drukowania jest stosowanie druku dwustronnego, aby zużyć możliwie mało kartek papieru.

  10. Segregacja śmieci z podziałem na 5 frakcji jest wymagana prawem od 1 stycznia 2020 roku. W wielu biurach, oprócz głównych punktów do wyrzucania odpadów, są jeszcze kosze na śmieci, które pracownicy mają pod biurkami. Wyrzucane są do nich wszystkie odpady, więc nie podlegają segregacji. Rezygnując z nich mamy pewność, że wszystkie śmieci w biurze będą poddane segregacji, a także oszczędzamy ilość plastikowych worków używanych do wykładania pojemników.

  11. W ostatnich latach coraz popularniejszy oraz znacznie bardziej dostępny stał się catering dietetyczny, z którego korzysta coraz więcej pracowników biur ze względu na szybki styl życia i brak czasu na zadbanie o zrównoważoną dietę. Jednak problemem takiego rozwiązania jest znaczna ilość plastikowych opakowań, które w większości przypadków trafiają na śmietnik po jednym użyciu. Jeśli decydujemy się na catering dietetyczny, warto skontaktować się z najbliższą jadłodzielnią i przekazać opakowania do ponownego wykorzystania.

Jeżeli zainteresowała Ciebie tematyka less waste, sięgnij po inne artykuły poświęcone tej tematyce, m.in. „Co sektor biurowy mówi o środowisku” lub raport „Less waste w biurze”.