Jaka wybrać najlepszą lokalizacje dla biura?
local_offer Lifestyle,Okiem eksperta,Poradnik schedule Ten artykuł przeczytasz w 4 minuty

Wybór odpowiedniej powierzchni biurowej jest procesem złożonym oraz długotrwałym. Dzieje się tak z uwagi na indywidualne potrzeby i oczekiwania każdej organizacji. Jednym z aspektów, który firmy często biorą pod uwagę w pierwszej kolejności jest optymalna lokalizacja biura. I tu pojawia się pytanie o to, jaka lokalizacja dla biura jest tak naprawdę optymalna? Czy za każdym razem biuro w centrum miasta będzie równie atrakcyjne dla wszystkich? Jakie kryteria powinno się przeanalizować, decydując się na konkretną lokalizację?

Optymalna lokalizacja biura, czyli jaka?

Nie zaskoczymy chyba nikogo, kiedy napiszemy, że nie ma idealnej lokalizacji dla wszystkich. Jej wybór powinien być uzależniony od profilu działalności oraz dokładniej analizy potrzeb pracowników i klientów. Dobra lokalizacja dla biura nie musi oznaczać prestiżowego adresu, ale jednocześnie może spełniać wszystkie oczekiwania przedsiębiorstwa. Poszukiwania biura warto rozpocząć od konsultacji z pracownikami, którzy mimo rosnącej popularności modelu hybrydowego, wciąż korzystają z powierzchni biurowych. O ile przed okresem pandemii, która w obszarze rynku biurowego wiele zmieniła, większość pracowników spędzała w biurze prawie każdy roboczy dzień, o tyle obecnie znaczna część firm umożliwia swoim pracownikom wybór, czy chcą pracować z biura, z domu, a może łączyć obie formy. Dzisiejsza funkcja biura ewoluowała w kierunku większego nacisku na poprawę współpracy, poprzez rozwój przestrzeni do pracy wspólnej, a przez to lepszej integracji i efektywności zespołów.

Skoro część firm umożliwia swoim pracownikom pracę zdalną, to czy lokalizacja biura jest obecnie istotna? Biuro to coś więcej niż adres. To tam, a nie na Teamsach, tworzą się relacje między pracownikami, powstają nowe pomysły, słychać salwy śmiechu, czy spotyka się na wspólnym lunchu lub kawie. Organizacje coraz częściej próbują przekonać pracowników do powrotów do biur, oferując im dodatkowe udogodnienia. W tym znaczeniu lokalizacja jest ważna, a dobra lokalizacja dla biura to taka, która zapewni sprawny dojazd większości pracownikom i zapewni im niezbędne potrzeby.

Na co zwrócić uwagę wybierając lokalizację biura

Rozważając zmianę biura warto skonsultować najdogodniejszą lokalizację z pracownikami lub przeanalizować ich miejsce zamieszkania. Trudno jest wybrać takie miejsce, które będzie odpowiadać preferencjom wszystkich. Znacznym udogodnieniem w przypadku dobrej lokalizacji dla biura jest dobrze rozwinięta infrastruktura komunikacji miejskiej na danym terenie. Bliskość przystanków i różnych form transportu w postaci autobusów, tramwajów, kolejki podmiejskiej czy metra. Im większa różnorodność, tym lepiej z uwagi na komfort dojazdu i zatłoczenie w poszczególnych środkach transportu.  

Biuro w centrum miasta czy biuro na obrzeżach miasta?

Ważnym aspektem, który warto wziąć pod uwagę poszukując biura jest otoczenie. Lokalizacje w centrum miasta oferują wiele różnych udogodnień handlowo-usługowych, czyli galerie handlowe, sklepy, kawiarnie i restauracje, a także liczne formy spędzania czasu w postaci kin, teatrów, muzeów oraz galerii sztuki i pod tym kątem będą bardziej atrakcyjne. Centra miast przyciągają ciekawą architekturą budynków biurowych oraz atrakcyjnym adresem, który wpływa również na cenę najmu.

Rozważając biuro w centrum miasta należy wziąć pod uwagę również zagrożenia. Zakładając dojazd własnym samochodem trudnością może stać się  znalezienie wolnego miejsca do zaparkowania. Budynki biurowe bardzo często  dysponują podziemnymi parkingami, ale zazwyczaj firma nie gwarantuje miejsca parkingowego wszystkim swoim pracownikom. Idąc tym krokiem dalej, trzeba założyć, że w dużych miastach części centralne wchodzą w skład tzw. stref płatnego parkowania, a więc po stronie pracownika i klienta może pojawić się dodatkowy wydatek. Innym zagrożeniem, które mogą zniechęcać do poszukiwania biura w centrum miasta lub obszarach z dominująca przewagą budynków biurowych mogą być korki w godzinach porannych i popołudniowych, które znacznie wydłużają czas dojazdu do i z pracy.

Biura na obrzeżach miasta są na pewno tańsze pod względem wysokości czynszu. Częściej komunikacja miejska nie jest tam tak rozwinięta, jak w przypadku centralnych dzielnic. Może to mieć istotne znaczenie pod kątem codziennych dojazdów pracowników do biura. Oczywiście łatwiej tutaj zaparkować, a samo parkowanie jest zazwyczaj bezpłatne. Zaplecze w postaci sklepów i gastronomii również może być bardziej ograniczone, niż w przypadku biura w centrum miasta.

Lokalizacja siedziby firmy ma duże znaczenie dla pracowników i klientów. Jak pokazują badania dotyczące oczekiwań kandydatów firmy Michael Page, która współpracuje z Knight Frank przy cyklu raportów „Siła miast” – 59% potencjalnych pracowników w ogłoszeniu o pracę najbardziej interesuje lokalizacja, a dopiero na kolejnych miejscach rodzaj umowy i nazwa stanowiska.

O tym, jakie biuro i w jakiej lokalizacji będzie najbardziej odpowiednie dla Państwa organizacji podpowie jeden z naszych ekspertów:

Iwona Kalaga

Iwona Kalaga
Starszy Negocjator
Tel. +48 503 809 448
E-mail: iwona.kalaga@pl.knightfrank.com