Warszawa
local_offer Okiem eksperta,Poradnik schedule Ten artykuł przeczytasz w 3 minuty

Jeżeli mielibyście wskazać jedną cechę, którą powinno wyróżniać się idealne biuro, to co by to było? Czy rozważając zmianę pracy zwracacie uwagę na adres firmy? Na ile nowe modele pracy i podejście do roli biura wpływają na kryterium, jakim jest lokalizacja biura w centrum miasta?

Kandydaci do pracy a lokalizacja biura

Atrakcyjna lokalizacja biura zawsze stanowiła wartość dodaną firmy. Według badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę doradczą z zakresu rekrutacji Michael Page wynika, że potencjalnych pracowników w ogłoszeniu o pracę najbardziej interesuje lokalizacja – takiej odpowiedzi udzieliło 59% respondentów. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się takie pozycje typ umowy (47%), nazwa stanowiska (44%), informacja o wynagrodzeniu (37%) oraz poziom stanowiska (24%).

Zalety biura w centrum miasta

Kluczową korzyścią płynącą z najmu biura w centrum miasta jest dobrze rozwinięta sieć połączeń w ramach komunikacji miejskiej. Śródmiejskie dzielnie są często centrami przesiadkowymi, które ułatwiają dostanie się do odleglejszych części miasta oraz okolicznych miejscowości. To tutaj łączą się liczne linie autobusowe, tramwajowe, a swoje stacje mają podmiejskie pociągi. Oszczędność czasu, która wynika ze sprawnego dojazdu do centrum jest niewątpliwie zaletą dla pracowników korzystających ze środków komunikacji miejskiej.

Innym atutem biura w centrum jest duży wybór udogodnień w postaci urzędów, sklepów, lokali gastronomicznych czy usług w postaci centrów medycznych, klubów fitness i salonów piękności. Umożliwia to skrócenie czasu zakupów i załatwieniu niezbędnych spraw.

Idealna lokalizacja biura, czyli jaka?

Czy w ogóle istnieje coś takiego, jak idealna lokalizacja? Przecież każda firma jest inna, jej pracownicy na co dzień mieszkają w różnych częściach miasta i poza nim oraz korzystają z różnych środków transportu. Dodatkowo, czy w obecnych czasach, kiedy znaczna część pracowników pracuje z domu częściowo lub całkowicie, lokalizacja jest naprawdę istotna.

Zanim rozpocznie się rozważania dotyczące lokalizacji, warto odpowiedzieć sobie na pytania: gdzie mieszkają nasi pracownicy i czym najczęściej przyjeżdżają do biura oraz czy nasze biuro ma służyć również jako przestrzeń reprezentacyjna do spotkań z klientami. Centrum zazwyczaj sprawiedliwie łączy czas dojazdu pracowników z różnych dzielnic i okolicznych miejscowości. Sprzyja również rowerzystom, z uwagi na stale rozbudowującą się infrastrukturę rowerową. Tylko w Warszawie znajduje się ponad 730 km ścieżek rowerowych.

Standard budynków biurowych

Centra miast oferują zróżnicowany standard budynków biurowych. W związku z tym, najemcy mają do wyboru starsze obiekty, jak i nowoczesne biurowce. Ich standard różni się od siebie, podobnie jak koszty czynszu i stosowane w nich rozwiązania.

Standard budynku biurowego określa się najczęściej według międzynarodowej klasyfikacji jest system BOMA International (Building Owners and Managers Association International). Zgodnie z tą kategoryzacją biurowce dzieli się na trzy podstawowe klasy, tj. A, B,C, przy czym budynki klasy A są tymi o najwyższym standardzie – są bardzo nowoczesne i w atrakcyjnej lokalizacji, klasę B charakteryzują starsze budynki ze stosunkowo niewielką ilością nowoczesnych rozwiązań, ale wciąż dobrze położone, a z kolei klasa C dotyczy biurowców o niskim standardzie i lokalizacji poza obszarem zainteresowania ze strony najemców.

Korzyści wynikające z najmu biura w centrum jest wiele, zaczynając od tych związanych z prestiżem adresu, komfortem pracowników, a na zachęcie potencjalnych kandydatów kończąc. Jednocześnie, rozważając taką lokalizację należy wnikliwie zastanowić się nad odpowiedzią na pytania dotyczące naszego budżetu, potrzeb pracowników i specyfiki działalności firmy.

Chętnie poznam Państwa potrzeby i doradzę przy wyborze właściwej lokalizacji:

Joanna Gomułkiewicz

Joanna Gomułkiewicz
Associte Director
Tel. +48 669 970 051
E-mail: joanna.gomulkiewicz@pl.knightfrank.com