Jeżeli mielibyście wskazać jedną cechę, którą powinno wyróżniać się idealne biuro, to co by to było? Czy rozważając zmianę pracy zwracacie uwagę na adres firmy? Na ile nowe modele pracy i podejście do roli biura wpływają na kryterium, jakim jest lokalizacja biura w centrum miasta?
Kandydaci do pracy a lokalizacja biura
Atrakcyjna lokalizacja biura zawsze stanowiła wartość dodaną firmy. Według badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę doradczą z zakresu rekrutacji Michael Page wynika, że potencjalnych pracowników w ogłoszeniu o pracę najbardziej interesuje lokalizacja – takiej odpowiedzi udzieliło 59% respondentów. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się takie pozycje typ umowy (47%), nazwa stanowiska (44%), informacja o wynagrodzeniu (37%) oraz poziom stanowiska (24%).
Zalety biura w centrum miasta
Kluczową korzyścią płynącą z najmu biura w centrum miasta jest dobrze rozwinięta sieć połączeń w ramach komunikacji miejskiej. Śródmiejskie dzielnie są często centrami przesiadkowymi, które ułatwiają dostanie się do odleglejszych części miasta oraz okolicznych miejscowości. To tutaj łączą się liczne linie autobusowe, tramwajowe, a swoje stacje mają podmiejskie pociągi. Oszczędność czasu, która wynika ze sprawnego dojazdu do centrum jest niewątpliwie zaletą dla pracowników korzystających ze środków komunikacji miejskiej.
Innym atutem biura w centrum jest duży wybór udogodnień w postaci urzędów, sklepów, lokali gastronomicznych czy usług w postaci centrów medycznych, klubów fitness i salonów piękności. Umożliwia to skrócenie czasu zakupów i załatwieniu niezbędnych spraw.
Idealna lokalizacja biura, czyli jaka?
Czy w ogóle istnieje coś takiego, jak idealna lokalizacja? Przecież każda firma jest inna, jej pracownicy na co dzień mieszkają w różnych częściach miasta i poza nim oraz korzystają z różnych środków transportu. Dodatkowo, czy w obecnych czasach, kiedy znaczna część pracowników pracuje z domu częściowo lub całkowicie, lokalizacja jest naprawdę istotna.
Zanim rozpocznie się rozważania dotyczące lokalizacji, warto odpowiedzieć sobie na pytania: gdzie mieszkają nasi pracownicy i czym najczęściej przyjeżdżają do biura oraz czy nasze biuro ma służyć również jako przestrzeń reprezentacyjna do spotkań z klientami. Centrum zazwyczaj sprawiedliwie łączy czas dojazdu pracowników z różnych dzielnic i okolicznych miejscowości. Sprzyja również rowerzystom, z uwagi na stale rozbudowującą się infrastrukturę rowerową. Tylko w Warszawie znajduje się ponad 730 km ścieżek rowerowych.
Standard budynków biurowych
Centra miast oferują zróżnicowany standard budynków biurowych. W związku z tym, najemcy mają do wyboru starsze obiekty, jak i nowoczesne biurowce. Ich standard różni się od siebie, podobnie jak koszty czynszu i stosowane w nich rozwiązania.
Standard budynku biurowego określa się najczęściej według międzynarodowej klasyfikacji jest system BOMA International (Building Owners and Managers Association International). Zgodnie z tą kategoryzacją biurowce dzieli się na trzy podstawowe klasy, tj. A, B,C, przy czym budynki klasy A są tymi o najwyższym standardzie – są bardzo nowoczesne i w atrakcyjnej lokalizacji, klasę B charakteryzują starsze budynki ze stosunkowo niewielką ilością nowoczesnych rozwiązań, ale wciąż dobrze położone, a z kolei klasa C dotyczy biurowców o niskim standardzie i lokalizacji poza obszarem zainteresowania ze strony najemców.
Korzyści wynikające z najmu biura w centrum jest wiele, zaczynając od tych związanych z prestiżem adresu, komfortem pracowników, a na zachęcie potencjalnych kandydatów kończąc. Jednocześnie, rozważając taką lokalizację należy wnikliwie zastanowić się nad odpowiedzią na pytania dotyczące naszego budżetu, potrzeb pracowników i specyfiki działalności firmy.
Chętnie poznam Państwa potrzeby i doradzę przy wyborze właściwej lokalizacji:
Joanna Gomułkiewicz
Associte Director
Tel. +48 669 970 051
E-mail: joanna.gomulkiewicz@pl.knightfrank.com